تراز لیزری چگونه کار می کند ؟

آخرین کامنت های سایت

شما بر روی چهارپایه با یک چکش و میخ در دست ایستاده اید، سعی می کنید مجموعه ای از تصاویر قاب را نصب کنید، اما شما می خواهید آنها را در یک خط مستقیم آویزان کنید. مشکل این است که از نظر فیزیکی سخت است که شما در سطح دیوار در حالی که چکش و میخ را در دست دارید بتوانید خطی تراز رسم نمایید. برای انجام این کار یک بازو اضافی نیاز دارید، و شما آن را ندارید.

اگر شما در جعبه ابزار خود یک تراز لیزری داشته باشید، این آرزو واقعیت پیدا خواهد کرد. یک سطح لیزر تراز قابل مشاهده و کاملا مستقیم در یک سطح مانند یک دیوار یا کف را ایجاد می کند. از آنجا که بسیاری از تراز لیزری ها بر روی سه پایه و یا حتی به دیوار نصب می شود، این دست ها را آزاد می کند تا به راحتی کار کنید. یک سطح لیزر ساده پروژه های خود را مانند چسباندن کاغذ دیواری، قرار دادن کاشی برای آشپزخانه، نصب قفسه طولانی و یا کابینه یا ساخت یک عرشه به راحتی و با دقت بالا پیاده سازی می‌کند.

گران است! شما ممکن است این فکر را بکنید، زیرا ابزارهایی که کلمه "لیزر" در آن است، ابزارهای گرانی هستند اما هستند تراز لیزری هایی که بتوان آنها را با قیمت مناسب تهیه کرد. شما می توانید یک مدل ساده را به قیمت کمتر از 90 دلار خریداری کنید.

تراز لیزری در سراسر ساخت و ساز، کابینت آشپزخانه و صنایع مهندسی عمران یافت می شود و معمولا برای کار بتن و آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت های  محوطه سازی و نقشه برداری نیز بر روی سیستم های لیزری سطح بندی تکیه می کنند. طراحان از تراز لیزری استفاده می کنند تا برای تنظیم مربع بودن دهانه‌ها مانند پنجره ها، درب‌ها و.. اطمینان حاصل کنند. بنابراین اگر کارشناسان از این ابزار استفاده می کنند، چرا نباید یک تراز لیزری را امتحان کنید؟

 

تکنولوژی پیشرو در سطح لیزر

سطوح لیزری از یک لیزر، یک پرتو تقویت شده متمرکز از نور از یک دستگاه حالت جامد به نام دیود استفاده می کند. این دیودهای نوری که به نام LED نیز شناخته می شوند در بسیاری از دستگاه های رایج مانند ساعت های دیجیتال، کنترل از راه دور یا صفحه نمایش تلویزیون یافت می شوند. برای درک اینکه چگونه لیزر کار می کند، مفید است بدانید که انتشار منتشر شده اشعه است. نگران نباشید، هنگامی که الکترونهای خاصی تحریک می شوند، یک پرتو نور ایجاد می کنند. هنگامی که دیود منشورها این نور را جمع آوری کرده و آن را در یک جهت نشان می‌دهند، پرتو لیزر شکل می‌گیرد.

سطوح لیزر یک پرتو نور است که می تواند به عنوان یک خط  بصری مورد استفاده قرار گیرد. اندازه پرتو نور بستگی به اندازه دیود دارد. در این مورد، کوچکتر بهتر است،یک پرتو کوچکتر نور دقیق تر است. اولین سطح لیزر محدود به استفاده در محیط داخلی بود چرا که نور لیزر به اندازه کافی روشن نبود که در خارج از منزل دیده شود. امروزه سطوح لیزر قوی تر می توانند در داخل یا خارج از منزل استفاده شوند و بسیاری از آنها برای استفاده با یک آشکارساز نور طراحی شده اند که "نور" لیزر را می خواند. این دستگاه ها از دیود لیزر دور می شوند و سپس به بالا یا پایین حرکت می کنند تا پروژکتور تشخیص داده شود و در پاسخ با یک بوق یا چشمک زدن نشان داده شود.

اکثر لیزرها یک پرتو قرمز نور را منتشر می کنند. برخی از تولید کنندگان در حال حاضر ارائه لیزر های سبز هستند که 400 درصد روشن تر از پرتوهای لیزری قرمز هستند، و باعث می شود که آنها برای برنامه های داخلی قابل رویت باشند. با این حال، تکنولوژی مورد نیاز برای طراحی سبز نیاز به قدرت بیشتری نسبت به نور قرمز دارد، بنابراین عمر باتری به اندازه طولانی نیست و لیزرهای قرمز معمولا دقیق تر و قابل اطمینان تر هستند.سطح لیزری معمولا با دیودهای کوچک و با شدت کم تولید می شود و با استفاده از باتری های قابل شارژ یا قلیایی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که با هر لیزری، نگاه مستقیم به نور می تواند به چشم یک کاربر مضر باشد، بنابراین همیشه توصیه می شود که عینک ایمنی استفاده شود. حالا که می دانید چگونه این لیزر ها کار می کنند، بیایید یاد بگیریم که چگونه از آنها استفاده کنیم.

 

نحوه استفاده از یک سطح لیزر

تراز لیزری برای استفاده آسان و سریع است، و با انواع طرح های موجود، می‌توان آنها را برای برنامه مختلف و بسته به نیاز تهیه کرد. انواع مختلفی از تراز لیزری برای استفاده خاص طراحی شده است، اما تمام تراز های لیزری شامل دو عنصر رایج است: لیزر به همراه یک سطح پایه ای که می تواند روی کف قرار بگیرد، روی دیوار نصب شود یا به سه پایه وصل شود. این پایه به شما کمک می کند که نور را در ارتفاع مورد نظر تنظیم کنید. مکانیسم تسطیح لیزر، یا از طریق تراز حباب دار یا یک آونگ مغناطیسی به علاوه سنسورهای الکترونیکی انجام می شود (تفاوت بین این دو نوع مکانیسم در زیر بحث خواهد شد).

تراز دستی لیزر به روش سنتی کار می کنند: کاربر با قرار دادن تراز لیزری بر روی سطح با چرخاندن یک دستگیره یک حباب تراز را بین خط تراز قرار می دهد. این لایسنس ها مناسب برای پروژه های معمولی می باشند، این ترازها ارزان تر هستند و نیاز به قدرت باتری کمتری دارند.

بعضی از سطوح لیزر با سنسورهای خود ترازی الکترونیکی مجهز شده اند که باعث افزایش دقت و قابلیت اطمینان می شوند و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. برای مشاغلی که در آن سطح لیزر در اطراف محیط استفاده می شود کاربرد دارد، یک مکانیزم خود تنظیم کننده برای صرفه جویی در وقت و افزایش قابلیت اطمینان کمک می کند.

 

انواع تراز لیزری

چندین نوع مختلف از تراز لیزری در دسترس هستند، متفاوت در کاربرد و هزینه:

لیزرهای نقطه‌ای:
پایه‌ای‌ترین نوع تراز لیزری، تراز لیزری نقطه ثابت یا تراز لیزری نقطه‌ای نامیده می‌شود که معمولاً برای انجام ساخت و سازهای کم و خیلی ساده‌ی اطراف خانه استفاده می‌شود. این نوع تراز لیزری وقتی کاملاً متصل باشد، یک نقطه‌ی نورانی روی سطح می‌اندازد که می‌تواند با جا به جایی سر ابزار، حرکت کند و جا به جا شود.
تراز لیزری خطی:
اگر پروژه‌ی شما نیاز به هم ترازی هر دو سطح افقی و عمودی داشته باشد، باید تراز لیزری خطی خریداری کنید، که روی یک سطح یا سه پایه ثابت می‌شود تا خطوط متقاطع عمودی و افقی را طراحی کنید.
این ابزار متحرک نیست و باید آن را به صورت دستی از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر جا به جا کرد.
پیشرفت تکنولوژی باعث شده که ترازهای لیزری خطی آسان‌تر تنظیم شوند و ارزان‌تر باشند، اما با این حال، همچنان نسبت به لیزرهای نقطه‌ای ثابت، گران‌ترند و دوام بیش‌تری دارند.
ترازهای لیزری چرخشی:
درنهایت، تراز لیزری چرخشی برای پروژه‌های پیچیده‌ی مربوط به مکان‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود که نیاز به اندازه گیری‌های دقیق در فواصل خاص دارد. باید تراز لیزری را روی یک سه پایه‌ی مناسب تنظیم کرد. تراز لیزری چرخشی یک موتور چرخشی دارد که خطوط نور را اطراف کل آن ناحیه می‌چرخاند.

تاریخچه و نکات مهم خرید دستگاه جوش
مطلب قبلی
تاریخچه و نکات مهم خرید دستگاه جوش
مطلب بعدی
اتو لوله کشی آروا
اتو لوله کشی آروا
منو
شماره تماس:
021-91003435