راهنمای خرید ترمومتر (دماسنج لیزری)

آخرین کامنت های سایت

دماسنج لیزری یا همان ترمومتر یک دماسنج غیر تماسی است، یعنی دمای اشیا را بدون تماس با آن ها و بر اساس اندازه‌گیری میزان انرژی تابش شده از سطح آن‌ها مشخص می‌کند. این وسیله بسیار پرکاربرد و در حقیقت، همه‌کاره است. و برای اندازه‌گیری تب کودک و تعیین دمای اتاق استفاده می‌شود.


کاربردهای دماسنج مادون قرمز

شاید در مورد خرید ترمومتر مردد باشید اما وقتی با کاربردهای آن آشنا شوید حتماً نظرتان عوض می‌شود.

پزشکی

اگر بچه‌ی کوچک دارید پس حتماً می‌دانید که وقتی بیدارند چقدر اندازه‌گیری دمای بدنشان کار سختی است، چون بچه‌ها از دماسنج‌های قدیمی خوششان نمی‌آید و حس می‌کنند به آن‌ها صدمه می‌زند. وقتی ترمومتر داشته باشید، خیلی راحت می‌شوید. دماسنج را ثانیه‌ای نزدیک به پیشانی بچه بگذارید و بردارید. خیلی راحت دمای بدنش مشخص می‌شود.این کار به افزایش بهداشت در این حرفه کمک شایانی می‌کند


آشپزی

از این دماسنج در آشپزخانه هم می‌توانید استفاده کنید. مثلاً بفهمید دمای ماده‌ی غذاییتان به حد مورد نظر رسیده یا نه. یا ظرف و ماهیتابه به اندازه‌ای که می‌خواهید، برای سرخ کردن استیک داغ شده است یا نه.


ساختمان سازی

همچنین برای این که بفهمید کدام منطقه از خانه خوب عایق نشده هم می‌توانید از دماسنج لیزری استفاده کنید. همان طور که گفته شد، این دماسنج، یک وسیله‌ی همه‌کاره است.


مکانیکی

ماشین ها زمانی که برای مدت بسیار طولانی روشن هستند حرارت زیادی از خود تولید می‌کنند که دمای آنها از نزدیک قابل اندازه گیری نیست. برخی از مشکل‌های فنی فقط زمانی که ماشین مدت زمان طولانی روشن باشند مشخص می‌شود. همچنین مکانیک های حرفه‌ای برای اطلاع پیدا کردن از عملکرد صحیح قسمت‌ها مختلف از ترمومتر یا همان دما سنج لیزری استفاده می‌کنند.


کار با برق

تمام سطوح قابلیت لمس نیستند. یکی از این سطوح تابلو برق‌ها ، دکل برق و.. هستند که اندازگیری دمای دقیق آنها فقل با ترمومتر امکان پذیر است.


تفاوت بین دماسنج‌های سنتی و دماسنج لیزری

احتمالاً تا اینجا متوجه تفاوت‌های این دو نوع دماسنج شده‌اید. دماسنج لیزری نیازی ندارد دقیقاً در تماس نزدیک با اشیا باشد تا بتواند دمای آن‌ها را اندازه بگیرد. از دماسنج لیزری می‌توان در محیط‌های صنعتی و کارخانجات هم استفاده کرد؛ در این محیط‌ها مواد خطرناکی مثل مواد اسیدی وجود دارد که خواندن دمای آن‌ها با استفاده از دماسنج سنتی که نیاز به تماس با اشیا دارد خطرناک است. همچنین برای اندازه‌گیری دمای اشیایی که دور از دسترس هستند یا در حرکتند، و آن قدر داغ هستند که تماس مستقیم با آن‌ها غیر ممکن است، از دماسنج غیر تماسی مادون قرمز استفاده می‌شود.


دماسنج مادون قرمز چطور کار می‌کند؟

نحوه‌ی کار دماسنج لیزری ساده است. هرچیزی اطراف ما دارد مقداری انرژی به شکل گرما از خود ساطع می‌کند و دماسنج لیزری هم تفاوت بین مقدار پرتو مادون قرمز ساطع شده از شی و پرتو مادون قرمز موجود در محیط را اندازه می‌گیرد. تفاوت این دو، دمای سطح شی است که با نشانگر لیزر اندازه‌گیری می‌شود. دماسنج لیزری سه بخش دارد: عدسی، ترموپایل (ترموپیل یا پیل حرارتی) و آشکارساز. عدسی بر پرتو مادون قرمزی که ساطع می‌شود متمرکز می‌شود. ترموپیل هم آشکارسازی است که IR (مادون قرمز) را به گرما تبدیل می‌کند. از طرف دیگر، گرما هم در ترموپیل به الکتریسیته مبدل می‌شود. این الکتریسیته به آشکارساز فرستاده می‌شود تا به صورت نمایش دما ظاهر شود. این عدد روی مانیتور دماسنج نمایش داده می‌شود.


راهنمای خرید دماسنج لیزری

محدوده‌ی دمایی: این ویژگی مهم‌ترین چیزی است که باید در خرید دماسنج مادون قرمز غیر تماسی به آن توجه داشته باشید. بیش‌تر مدل‌های دماسنج مادون قرمز می‌توانند دماهای پایین‌تر از منفی 50 درجه‌ی سانتی‌گراد تا بیش‌تر از 500 درجه‌ی سانتی‌گراد را اندازه بگیرند و بر حسب فارنهایت هم محدوده‌ی دمایی عبارت است از منفی 58 درجه‌ تا 932 درجه‌ی فارنهایت. اما انواع خیلی جدید و گران این دماسنج‌ها می‌توانند تا 1000 درجه‌ی سانتی‌گراد را هم اندازه بگیرند. به هر حال، منظور این نیست که باید گران‌ترین نوع ممکن را بخرید تا بتواند چنین دمایی را اندازه بگیرد. به خصوص اگر دماسنج لیزری شما فقط استفاده‌ی خانگی دارد اصلاً نیازی نیست سراغ این گروه بروید.


کاربرد راحت: دماسنج‌های مادون قرمز معمولاً استفاده‌ی خیلی راحتی دارند، آن را برمی‌دارید، هدف می‌گیرید، دکمه را می‌زنید و دما به شما نشان داده می‌شود. اما افراد متخصص نیاز دارند دماسنجی داشته باشند که بتوانند به کمربند یا کیف ابزارشان آویزان کنند تا زمانی که به هر دو دستشان نیاز دارند مثل زمانی که از نردبان بالا می‌روند، بتوانند دماسنج را همراه خود داشته باشند.


قابلیت انتشار: قابلیت انتشار یعنی نسبت انرژی ساطع شده از یک جسم، به انرژی ساطع شده از جسم سیاه در همان دما. محدوده‌ی قابلیت انتشار از 0 تا 1 است. یک تشعشع‌کننده‌ی کامل یا همان جسم سیاه دارای قابلیت انتشار 1 است. اکثر دماسنج‌های مادون قرمز برای اندازه‌گیری دقیق و صحیح دمای اکثریت اشیا دارای یک قابلیت انتشار ثابت هستند. اما اگر بخواهید دمای سطوح براق و شفافی مثل فولاد جلادار، شیشه یا چدن را بخوانید، چنین دماسنجی اصلاً خوب نیست. باید دماسنجی بخرید که قابلیت انتشار قابل تطبیق و تنظیم داشته باشد که البته خیلی هم گران‌تر است.


میدان خوانش دما: نسبت فاصله به نقطه یا فاصله به جسم (یعنی نسبت فاصله تا جسم به قطر ناحیه‌ای که دمای آن در حال اندازه‌گیری است. برای مثال در صورتی که نسبت فاصله به جسم سنسوری 10:1 باشد یعنی 10 اینچ فاصله از آن جسم، برابر میانگین دمای منطقه‌ای به قطر 1 اینچ از جسم مورد نظر است) باید مناسب باشد. یعنی این نسبت باید متناسب با کاری باشد که می‌خواهید انجام بدهید. این، نسبتی از نسبتِ فاصله به جسمی است که لازم است دمای آن با دماسنج مادون قرمز اندازه‌گیری شود. نیاز است که اول نسبتی را که می‌خواهید با آن کار کنید بررسی کنید. اگر این نسبت حدود 10:1 است، پس میدان خوانش دمایی 5 اینچ را انتخاب کنید. یک دماسنج مادون قرمز با کیفیت می‌تواند تا 50 اینچی یک شی را اندازه بگیرد.



آموزش نحوه‌ی کار با دماسنج مادون قرمز

روشن کردن: اکثر دماسنج‌های مادون قرمز با باتری کار می‌کنند. بعضی‌ها با باتری‌های AA کار می‌کنند و بعضی دیگر هم با باتری‌های AAA یا 9 ولت کار می‌کنند. بعضی دیگر از دماسنج‌های مادون قرمز با باتری‌های لیتیومی قابل شارژ به راه می‌افتند. استفاده از این دماسنج‌ها کار آسانی است. محفظه‌ی باتری در دسته‌ی دماسنج قرار دارد و باید قبل از این که دکمه‌ی on/off دماسنج را بزنید، باتری را داخل دماسنج بگذارید. بعد می‌توانید به سادگی دکمه‌ی روشن را بزنید تا دماسنج شروع به کار کند. بعضی از دماسنج‌های خیلی خوب، دارای قابلیت خاموش شدن اتوماتیک هستند و بعد از 10 یا 15 ثانیه به طور خودکار خاموش می‌شوند.


انتخاب واحد اندازه‌گیری: حالا باید واحد دمایی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.  اکثر دماسنج‌ها روی فارنهایت تنظیم شده‌اند اما به سادگی می‌توانید دماسنج را روی واحد سلسیوس هم تنظیم کنید. روی مانیتور دماسنج نگاه کنید تا نمادهای ℉و ℃ را پیدا کنید.


اندازه‌گیری دما: دماسنج را رو به شی بگیرید و دکمه‌ی اندازه‌گیری را بزنید. در اکثر موارد، خوانش دما در 1 ثانیه یا کمتر انجام می‌شود و نتیجه را روی LCD می‌بینید. اگر دارید از نشانگر تک لیزری استفاده می‌کنید دقت داشته باشید که برای دماسنج، یک فاصله‌ی کوچک از نقطه‌ای که اندازه‌گیری دما انجام می‌شود لازم است تا خوانش دما دقیق باشد. در مورد نشانگرهای دو لیزری، فضای بین دو نقطه‌ی لیزر، اغلب همان نقطه‌ای است که دماسنج دمایش را اندازه می‌گیرد. حتماً به دستورالعمل دماسنج مادون قرمز مراجعه کنید تا بدانید چطور باید دما را دقیق اندازه بگیرید.

به همین سادگی..


دقت دماسنج مادون قرمز چقدر است؟

مطالعات مختلف نشان داده‌اند دماسنج‌های مادون قرمز به اندازه‌ی دماسنج‌های سنتی، به خصوص دماسنج‌هایی که متخصصان برای اندازه‌گیری دمای بدن بیمار به آن خیلی اعتماد دارند، دقت دارند.
اخیراً طی مطالعه‌ای، در یک بیمارستان با استفاده از دماسنج سنتی و دماسنج مادون قرمز، دمای بدن 450 کودک دو ساله و کوچک‌تر را اندازه گرفتند. نتایج تنها حدود 03/0 درجه‌ی سلسیوس اختلاف دما بین این دو دماسنج نشان داد.


باورهای غلط در مورد دماسنج‌های مادون قرمز

1. لیزر است که دمای اشیا را اندازه می‌گیرد:
نه، نشانگر لیزری یک راهنما است که به شما می‌گوید دارید دمای کجا را اندازه می‌گیرید، وگرنه خودش دمای شی را اندازه نمی‌گیرد.
2. دماسنج مادون قرمز، دمای داخلی اشیا را اندازه می‌گیرد:
دماسنج مادون قرمز فقط دمای سطح جسم را اندازه می‌گیرد: دمای سطح یخچال، غذا، کتری، استخر.


پرسش و پاسخ

1. چرا دمایی که دماسنج لیزری اندازه می‌گیرد با دمای دماسنج دیواری فرق دارد؟
دماسنج مادون قرمز، دمای سطحی را که مدنظر شما است اندازه می‌گیرد. در حالی که دماسنج دیواری دمای جایی را اندازه می‌گیرد که سنسورش آن جا قرار گرفته است. به همین دلیل خوانش این دو از دما متفاوت است.
2. چطور دماسنج لیزری را تمیز کنیم؟
با استفاده از یک پارچه‌ی نرم کتان  و الکل. هرگز از شوینده‌های شیمیایی و صابون برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.
3. چند وقت یکبار باید دماسنج مادون قرمز را تمیز کنم؟
هر سه ماه یک بار
4. نام‌های دیگر دماسنج لیزری چیست؟
مادون قرمز، پیرومتر دیجیتالی، دماسنج بی‌سیم، دماسنج مادون قرمز دیجیتال، و دماسنج دیجیتال بی‌سیم،ترمومتر


نکته‌ی پایانی

دماسنج غیر تماسی یا دماسنج لیزری، استفاده‌های زیادی در خانه دارد. می‌توانید بفهمید بچه‌ها یا بقیه‌ی اعضای خانواده تب دارند یا نه. در آشپزخانه هم استفاده می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید بفهمید سیستم تهویه‌ی مطبوع کی نیاز به ارتقا دارد. برای مقایسه و مشاهده قیمت ترمومترهای موجود در فروشگاه کیف ابزار  می‌توانید بر روی لینک دما سنج لیزری کلیک کرده ، و مناسب ترین ترمومتر را با بهترین قیمت و ارسال رایگان خریداری نمایید.

22 ابزاری که بهتر است در خانه داشته باشید
مطلب قبلی
22 ابزاری که بهتر است در خانه داشته باشید
مطلب بعدی
راهنمای خرید چرخ سنباده
راهنمای خرید چرخ سنباده
منو
شماره تماس:
021-91003435