آموزش نحوه کار با اره زنجیری

آخرین کامنت های سایت

اره زنجیری یک ابزار فوق‌العاده برای بریدن تنه‌ی درختان قطع شده و شاخه‌های بزرگ است. اما مکان استفاده و نحوه‌ی اهمیت به ایمنی کار بسیار چالش برانگیز است. در این‌جا چیزهایی مثل تکنیک‌های چیدن شاخه‌ها و خرد کردن کنده‌ی درخت را به شما آموزش می‌دهیم. البته، وقتی دارید از اره زنجیری استفاده می‌کنید، ایمنی مهم‌ترین چیزی است که باید به خاطر داشته باشید. حتماً اقدامات احتیاطی ذکر شده را که در دستورالعمل استفاده از اره زنجیری آمده، بخوانید و از آن‌ها پیروی کنید. با استفاده از بالا یا پایین اره، برش ایجاد کنید، اما از ناحیه‌ی لگدزننده‌ی اره دوری کنید، چون می‌تواند باعث شود اره ناگهان به سمت خودتان برگردد. وقتی دارید با استفاده از اره زنجیری برش ایجاد می‌کنید، حتماً با گرفتن دسته‌ی آن، کنترلش کنید. برش به وسیله‌ی زنجیره‌ی پایین تیغه، معمول‌ترین و طبیعی‌ترین و بی‌خطرترین راه برش است. اره کمی کشش دارد و کنترل آن با نگه‌داشتن دسته‌ی محکم آن آسان است.

وقتی می‌خواهید از زیر یک شاخه شروع به برش کنید باید از بالای تیغه‌ی اره برای برش استفاده کنید. این موضوع شاید بارهای اول کمی دلسردکننده باشد، دلیلش هم این است که احتمالاً اره به سمت خودتان برمی‌گردد. اما مادامی که کارها را به درستی انجام دهید و اقدامات احتیاطی را رعایت کنید، ایمن خواهید بود. با این حال، یک ناحیه‌ای روی تیغه‌ی اره زنجیری وجود دارد که باید به دقت از آن اجتناب کنید و معروف به ناحیه‌ی کیک‌بک یا لگدزن است، یعنی نیمه‌ی بالایی سر تیغه‌ی اره. اگر وقتی زنجیره‌ی اره در حال حرکت است این ناحیه با چیزی تماس داشته باشد، اره ناگهان به سمت بالا رفته و به سمت شما برمی‌گردد. به همین دلیل است که اره زنجیری مدرن مجهز به یک ترمز زنجیر هستند که در صورتی که کیک‌بک اتفاق افتاد اره را متوقف می‌کند.



رایج‌ترین آسیب‌های ناشی از اره برقی را که شامل صدمه به ران و بازوی چپ است، می‌توان با رعایت اندکی اقدامات احتیاطی حذف کرد. اول این‌که، همیشه انگشت شست دست چپتان را هنگام برش، دور دستگیره‌ی جلویی قرار دهید. این دستگیره می‌تواند هنگام وقوع کیک‌بک، اره را تحت کنترل بگیرد. دوم این که، وقتی اره در حال کار است و می‌خواهید جابه‌جا شوید، حتی برای رسیدن به شاخه‌ی بعدی، همیشه دست راستتان را از دسته‌ی پشتی جدا کنید و اره را در کنار خود با دست چپتان طوری حمل کنید که دسته‌ی جلویی را نگه داشته باشید. در این صورت، حتی اگر بلغزید یا زمین بخورید، موتور اره نمی‌تواند شتاب بگیرد و زنجیرها نمی‌توانند شروع به چرخش کنند.



لباس ایمنی بپوشید

یک دست لباس ایمنی بخرید و آن را بپوشید. یک شلوار خاص وجود دارد که از استحکام بالایی برخوردار است و از ران شما محافظت می‌کند. یک کلاه ایمنی با صفحه‌ی محافظ صورت و محافظ گوش یک راه راحت برای محافظت از سر، چشم و گوش‌هاست. از چکمه‌ها و پوتین‌هایی که قسمت جلوی آن‌ها فلزی است و نسبت به برش مقاوم هستند استفاده کنید. همچنین از لباس آستین بلند استفاده کنید تا در مقابل صدمات ایمن باشید. این لباس ایمنی را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کیف ابزار تهیه نمایید.



کار با دستگاه را یاد بگیرید


حالا که لباس پوشیدید، اره را با بنزین پر کنید (دستورالعمل اره را برای نحوه‌ی صحیح مخلوط روغن و بنزین را به دقت بخوانید). سپس، مخزن روغن را با روغن تیغه و زنجیر پر کنید. بعد از این که اره را پر کردید، روغن و بنزین را  را حداقل 10 الی 15 متر دورتر از محل پر کردن ببرید تا نزدیک به مواد قابل اشتعال نباشد.


برای روشن کردن اره، ترمز زنجیر را بردارید، کلید احتراق را بزنید، ساسات را بیرون بکشید (برای موتور سرد) و آن را روی حالت fast idle (عملکرد تسریع گرم شدن موتور) قفل کنید. اره را روی زمین بگذارید، پنجه‌ی پای راستتان را درون حلقه‌ی دستگیره‌ی پشتی قرار دهید و دسته‌ی جلویی را با بازوی کشیده‌ی چپ بگیرید. دسته‌ی استارتر را بکشید تا موتور روشن شود. ساسات را فشار دهید و fast idle را آف کنید. سپس، ترمز زنجیر را به سمت دسته‌ی جلویی بکشید تا ترمز زنجیر آزاد شود و بتواند برش را انجام دهد.


ببینید اره چطور به سوخت (بنزین و روغن) واکنش نشان می‌دهد. فقط زمانی اقدام به برش کنید که پاهایتان به عرض شانه باز باشد و در موقعیت راحت و کاملاً متعادلی قرار دارید. در یک طرف اره قرار بگیرید، نه مستقیماً پشت آن. وقتی دارید برش انجام می‌دهید نیروهای مختلفی را حس خواهید کرد. هنگام برش با زیر تیغه، اره شما را به سمت کار خواهد کشید، و وقتی دارید با روی تیغه برش انجام می‌دهید (برش از زیر شاخه)، اره شما را دفع می‌کند. در حالت دوم، وقتی اره دارد شما را به عقب هل می‌دهد، دسته‌ی پشتی اره یا بازویتان را مخالف جهت رانتان فشار دهید تا کنترل بیش‌تری روی اره داشته باشید و کمتر خسته شوید.



تعدیل و تنظیم فشار زنجیر



قبل از شروع، میزان کشش زنجیر را چک کنید، همچنین هر ساعت و در هنگام استفاده هم دوباره چک کنید و اگر لازم بود آن را تنظیم کنید. زنجیرهای جدید کش می‌آیند و نیاز است که بعد از هر 20 دقیقه استفاده دوباره آن را چک کنید. زنجیرهای شل و گشاد باعث می‌شود تیغه از جایش در برود و منجر به ایجاد صدمات شدید می‌شود. زنجیرهای شل و گشاد باعث آسیب شیار روی تیغه می‌شوند و مانع از این می‌شود که زنجیر دوباره بتواند روی شیار تیغه جا بیفتد. برای تعدیل و تنظیم، مهره‌های تیغه را که آن را نگه داشته‌اند شل کنید. حالا در حالی که دارید پیچ تنظیم را محکم می‌کنید، تیغه را بلند کنید تا زنجیر درست مقابل تیغه قرار گیرد. فشار وقتی کافی و درست است که نتوانید چرخ‌دنده‌های زنجیر را از تیغه جدا کنید ولی هنوز هم بتوانید زنجیر را به راحتی با یک دستکش، روی تیغه حرکت دهید. پیچ‌های تیغه را سفت کنید.



برای خرد کردن کنده‌ها برنامه داشته باشید

برای برش کنده، از پایین به سمت بالا حرکت کنید. اول شاخه‌های پایین تنه‌ی درخت را قطع کنید و به سمت بالا بروید. هر وقت ممکن بود موتور اره را به کنده تکیه دهید و با تیغه دور شاخه بچرخید و آن را قطع کنید.


اول شاخه‌هایی را که تحت فشار هستند با اولین برش به سمت پایین از طریق یک‌سوم قطر شاخه، ببرید.


حالا از زیر، با اره کردن به سمت بالا طوری که به اولین برش برسید برش را تمام کنید. آماده باشید که کُنده، کَنده شود و بیفتد.


حتی قبل از این که بخواهید اره کردن را شروع کنید، بنشینید و موقعیت را ارزیابی کنید. در مورد چگونگی بریدن هر شاخه و این که وقتی این کار را کردید چه می‌شود، فکر کنید. البته بدیهی است که شاخه‌های بالایی سقوط می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که مسیر این سقوط فراهم است. خیلی مشخص نیست که وقتی شاخه‌های گیرافتاده زیر درخت سقوط کرده را می‌برید چه اتفاقی خواهد افتاد. آن‌ها تحت فشار هستند و در برخی موارد، جابه‌جا کردن آن‌ها موجب می‌شود درخت بیفتد. حتی افراد حرفه‌ای هم همیشه نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که تنه‌ی درخت تا کجا می‌افتد یا این که آیا درخت غلت می‌خورد یا نه.
اما همیشه باید بدترین سناریو را تصور کنید و برای آن آماده باشید. چند دقیقه وقت بگذارید و مسیری را پشت سر و کنارتان ایجاد کنید تا بتوانید سریع عقب‌نشینی کنید. همیشه هم یک همکار داشته باشید تا اگر مجروح شدید یا گیر افتادید، کسی باشد که به شما کمک کند. از بریدن شاخه‌های نزدیک به پایین تنه شروع کنید و کار را به سمت نوک درخت ادامه دهید. از سمت چپ تنه شروع کنید (به طوری که صورتتان به سمت نوک درخت باشد). این پوزیشن به شما کمک می‌کند به ایمن‌ترین و کارآمدترین صورت ممکن از اره زنجیری استفاده کنید چون می‌توانید کناره یا پایین اره زنجیری را به تنه تکیه دهید و شاخه‌ها را با یک حرکت چرخشی قطعه قطعه کنید.


برش تنه‌ی درخت

در ابتدا با یک برش به سمت پایین تا یک‌سوم قطر تنه، شروع کنید.


حالا از زیر به سمت بالا برش را ادامه دهید تا خطوط برش به هم برسند و آماده باشید که یک یا هر دو قسمت تنه بیفتند.


هنگام برش، فشار را از روی اره بردارید. اگر تیغه گیر کرد موتور را خاموش کنید. سپس، از یک شاخه‌ی ستبر 4×4 استفاده کنید و زیر تنه قرار دهید و تنه را بالا بکشید تا حدی که شکاف باز شود و اره بیرون بیاید.


شکل 7: حالا تنه را به اندازه‌ی قطعات هیزم خرد کنید: برش‌های 40 سانتی با قطر سه‌چهارم کنده ایجاد کنید. حالا تنه را بچرخانید و برش‌ها را کامل کنید.



همچنان که دارید شاخه‌های زیر تنه را برش می‌دهید، تنه نشست خواهد کرد. درنهایت، تنه یا به طور کامل روی زمین قرار می‌گیرد یا معلق می‌ماند. اگر تنه معلق مانده، الواری را که حالت سست دارد از تنه جدا کنید و آن را به سمت زمین غلت دهید. اگر سعی دارید از میان شاخه‌ای که هر دو انتهای آن گیر است مستقیم برش به سمت پایین ایجاد کنید، وزن تنه ممکن است تیغه را گیر بیندازد و اره را متوقف کند. پس یک شاخه‌ی نیرومند زیر این قسمت قرار دهید و رو به بالا فشار دهید تا برش باز شود و اره آزاد گردد.
بعد از این که تنه عاری از شاخه شد و به صورت ایمن به زمین رسید، آن را به قطعات مناسب تقسیم کنید، یعنی قطعاتی به اندازه‌ی 15 سانت که اندازه‌ی قطعه‌های هیزم است. اول تنه را به بخش‌های 2.5 متری تقسیم کنید، یعنی به اندازه‌ای که بتوان آن‌ها را غلتاند. نقطه‌ای را روی تنه انتخاب کنید که حدود 1 تا 2 متر زیر آن فاصله وجود داشته باشد. در غیر این صورت، وقتی برش شما به پایان برسد زنجیر به زمین اصابت خواهد کرد و از کار خواهد افتاد.
همچنان که به انتهای برش نزدیک می‌شوید تیغه را موازی زمین بگیرید، و در حالی که ته موتور اره به طور مسطح و صاف به زمین تکیه دارد برش را خاتمه دهید. این موضوع از اصابت ناگهانی زنجیر با زمین جلوگیری می‌کند. حالا قطعات بلندتر را به قطعه‌های 1.5 متری تبدیل کنید. به این ترتیب نگران این موضوع نخواهید بود که زنجیر اره به زمین اصابت کند.
نکات


نکات فنی در هنگام کار با اره زنجیری

    •    اکثر آسیب‌های ناشی از اره زنجیری در ناحیه‌ی ران زمانی اتفاق می‌افتد که اپراتور دارد یک اره‌ی روشن را حمل می‌کند. به همین دلیل است که آن شلوارها و لباس ایمنی مخصوص آن‌قدر مهم است. وقتی دارید اره‌ی کمتر از 3 متر را حمل می‌کنید، آن را فقط از دسته‌ی جلویی بگیرید. به این ترتیب، اگر ناگهان دستتان لغزید یا زمین خوردید اره ناگهان شتاب نمی‌گیرد و ران شما را نمی‌برد.
    •    به دیگران آموزش دهید هرگز ناگهان به اپراتور نزدیک نشوند. نویز و سر و صدای اره زنجیری و تمرکز مورد نیاز هنگام کار می‌تواند اپراتور را نسبت به افرادی که دارند از پشت سر به او نزدیک می‌شوند بی‌توجه کند.
    •    هرگز به تنهایی کار نکنید. اگر اتفاقی بیفتد نیاز است کسی باشد که کمک‌های اولیه را اجرا کند و درخواست کمک‌های پزشکی کند.
    •    برای مواقع ضروری، تلفن همراه داشته باشید.
    •    هرگز برشی بالاتر از ارتفاع شانه انجام ندهید.
    •    روی مناطق شیب‌دار کار کنید. به این ترتیب، درخت‌ها به جای این که روی شما بیفتند از شما دور می‌شوند.
    •    از ترمز زنجیر استفاده کنید. هر وقت با اره کار نمی‌کنید ترمز باید قفل یا در حالت روشن باشد.
    •    قبل از این که کار را شروع کنید حتما سوخت را کامل کنید و مخزن پر باشد.
    •    وقتی تحت تأثیر الکل یا مواد هستید هرگز از اره زنجیری استفاده نکنید. وقتی خسته‌اید استراحت کنید.
    •    حواستان به کمرتان باشد. وقتی می‌خواهید تنه را جابه‌جا کنید، از یک اهرم یا شخصی دیگر کمک بگیرید.
    •    هرگز اجازه ندهید زنجیر به زمین اصابت کند چون حتی یک مواجهه‌ و اصابت مختصر هم به شدت دندانه‌های برنده را کند می‌کند.
    •    زنجیر همیشه تیز باشد. زنجیر کند، ایمن نیست و به شما و اره فشار می‌آورد.


ابزار مورد نیاز برای استفاده از اره زنجیری
برای ایمنی داشتن هنگام کار با اره زنجیری، قبل از شروع کار لوازمتان را آماده کنید، به این ترتیب در زمان هم صرفه‌جویی می‌کنید.
    •    محافظ شنوایی
    •    عینک ایمنی
شما نیاز به یک اره زنجیری دارید و به جای استفاده از عینک ایمنی و پوشش گوش، می‌توانید از یک کلاه ایمنی با محافظ صورت و محافظ گوش سرخود استفاده کنید. همچنین نیاز به چکمه‌های پنجه فولادی، شلوارهای ایمنی و دستکش‌های چرمی دارید.

در انتها شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک اره زنجیری ، اره های موجود در فروشگاه را با بهترین قیمت و خدمات از کیف ابزار تهیه نمایید.

راهنمای خرید پیستوله رنگ
مطلب قبلی
راهنمای خرید پیستوله رنگ
مطلب بعدی
راهنمای خرید ژنراتور
راهنمای خرید ژنراتور
منو
شماره تماس:
021-91003435