دریل پیچ گوشتی شارژی؛ تفاوت میان انواع ابزار آلات با موتورهای براش و براشلس؛

آخرین کامنت های سایت

این روزها خریدن یک ابزار برقی مناسب در صرفه‌ی اقتصادی آن خلاصه می‌شود؛ در واقع پیدا کردن محصولی که با کمترین قیمت، بیشترین کارایی را داشته باشد، محرک اصلی خرید کردن برای علاقه مندان است. مسلما خصوصیاتی نظیر جنس قاب و بدنه نیز اهمیت دارند ولی ویژگی اصلی که یک ابزار را به گزینه‌ی ایده آل تبدیل می‌کند ،موتور آن است.

دریل پیچ گوشتی شارژی براشلس یا براش! شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بیایید نگاهی به تفاوت‌های آنها بیاندازیم تا بتوانید با راحتی بیشتری انتخاب نمایید.


تفاوت‌های کلی

موتور عموما همان قطعه‌ای در ابزار آلات است که باعث می‌شود عمری دائمی داشته باشند و یا پس از مدتی خراب شوند. موتور‌ها بر اساس ساختار داخلی خود به دو دسته براش و براشلس تقسیم می‌شوند. در واقعا در طراحی و نحوه‌ی عملکرد این موتورها جاروبک‌های کوچکی تعبیه شده است که دلیل نام گذاری موتورهای براش نیز می‌باشند. اگر به دلیل شغل خود با ابزار آلات متفاوت نظیر دریل پیچ گوشتی شارژی سر و کار داشته اید این نام ها برای شما تا حدودی آشنا هستند. لازم به گفتن نیست که موتور‌های براشلس به دلیل طول عمر بیشتر خود از محبوبیت بیشتر در صنعت برخوردارند.


نحوه‌ی عملکرد این موتور‌ها چگونه است؟

در یک نگاه کلی، موتورهایی که در ابزار آلات صنعتی استفاده می‌شوند از چند قسمت تشکیل و ساخته شده اند. شاید در نگاه اول با حجم درهمی از سیم‌ها و فلزها مواجه شوید ولی قضیه پیچیده تر از این است. اساسا این اجزا شامل یک آهن ربا، سیم، شفت، بدنه موتور و در مواردی یاطاقان می‌باشد. اگر با دقت نگاه کنید می‌توانید این جزا را از هم دیگر تشخیص دهید هر چند تشخیص اجزا اصلی مربوط به جاروبک به این آسانی نیست. البته به محض این که تصویر کلی از تفاوت ها را فهمیدید،‌ تشخیص تفاوت موتورهای براش و براشلس برای مثال، در یک دریل پیچ گوشتی شارژی کار دشواری نخواهد بود.
 
به طور ساده و خلاصه می‌توان گفت موتور‌ها وظیفه‌ی تبدیل انرژی الکتریکی به چرخش مکانیکی را بر عهده دارند.‌ میدان‌های مغناطیسی توسط انرژی درون باتری ها و یا منبع برق مستقیم تغذیه می‌شوند و کار لازم برای بدست آمدن نیروی مکانیکی مورد نظر ما توسط این آهن‌ربا‌ ها تامین می‌شود.آهن‌ربا های درون موتور زمانی که منبع انرژی متصل می‌شوند از یک دیگر دور می‌شوند و بر اثر این دور شدن به سرعت می‌چرخند و باعث چرخیدن شفت می‌شوند. به عبارتی دیگر موتور یک پیچ گوشتی دریل شارژی در واقع مجموعه‌ای از آهن‌ربا های به شدت قوی است که در یک فضای بسیار کوچک به‌ هم چسبیده اند. این آهن‌ربا ها که علاقه‌ای به کنار هم ماندن ندارند از نیروی موجود در باتری‌ها برای این جدایی استفاده می‌کنند و این به صورت طبیعی باعث چرخش آنها می‌شود. ساده است نه؟


موتورهای براش چگونه کار می‌کنند؟



حال که عملکرد کلی موتور‌ها را می‌دانید بیایید نگاهی به نحوه‌ی عملکرد موتور‌های راش در دریل پیچ گوشتی شارژی براش بیاندازیم. موتور براش دارای یک آهن ربای دائمی در پوسته‌ی بیرونی است که در مواردی به عنوان بدنه‌ی موتور نیز ایفای نقش می‌کند. این آهن‌ربای دائمی باعث دور شدن آهن‌ربای داخلی که به آن رتور یا گرداننده نیز گفته می‌شود می‌گردد؛ این رتور به شفت متصل است و با چرخیدن خود باعث چرخش آن می‌شود. همچنین این شفت به یک کموتاتور مجهز است.
 


همزمان با چرخش رتور به دلیل اثر میدان مغناطیسی، کموتاتور توسط جاروبک‌های تعبیه شده تغذیه می‌شود. این جاروبک ها که از کربن ساخته شده اند و وزن کمی دارند، به آرامی کموتاتور را “جارو می‌کنند” و باعث جریان متداوم الکتریسیته بر روی آن می‌شوند.


مزیت‌های موتور‌های براش

 


اولین و مهم‌ترین مزیت آنها ارزان تر بودن است! برای مثال دریل پیچ گوشتی شارژی با موتور براش معمولا تفاوت زیادی از لحاظ قیمتی با مدل‌های براشلس دارد. این تفاوت قیمت در مواردی می‌تواند تا نصف قیمت هم برسد! مسلما فارغ از اینکه چه شغلی دارید این خصوصیت بسیار متقاعد کننده خواهد بود. برای بسیاری از کسانی که کارگاه‌های کوچک دارند و یا در خانه کار انجام می‌دهند این نوع از ابزار بسیار مناسب خواهد بود. افراد زیادی هستند که سالها بدون کوچک‌ترین مشکلی از این ابزار موتوری براش استفاده کرده اند.
از دیگر مزیت‌های آنها این است که به سادگی تعمیر می‌شوند. برای بسیاری از استفاده کننده‌گان مهم است که بتوانند ابزار خود را هر چند وقت یک بار چک و تعمیر کنند. اگر هر مشکلی برای جاروبک‌ها پیش بیاید می‌توانید به سادگی آنها را تعویض نمایید. یک دریل پیچ گوشتی شارژی به دلیل موارد کاربرد خود بسیار می‌تواند از این خصوصیت بهره ببرد و به طور مداوم مورد بازبینی قرار بگیرد.


معایب موتورهای براش

 


 وقتی به نحوه‌ی عملکرد این موتور‌ها دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که چه دلایلی ممکن است باعث شوند فردی خرید یک دریل پیچ گوشتی شارژی براش را ترجیح ندهد. اولین دلیل چرخه‌ی عمر موتور است. جاروبک‌ها تحت تماس و اصطکاک بالایی قرار دارند، در طول زمان ممکن است ساییدگی هایی را نشان بدهند که مستقیما بر عملکرد ابزار تاثیر می‌گذارد و زودتر از موعد عمر آن را به پایان نزدیک می‌کند.



عامل دیگری که ممکن است باعث شود بسیاری از افراد از انتخاب موتورهای براش نظیر دریل پیچ گوشتی شارژی چشم پوشی کنند عامل دما است. آهن‌ربای دائمی پس مدتی فعالیت مداوم گرم می‌شود. این گرما می‌تواند تاثیرات بدی بر روی ابزار داشته باشد و حتی باعث آب شدن تعلقات داخل بدنه ابزار بشود. اگر در هنگام کار با ابزار موتوری براش مراقب نباشید، افزایش دمای بیش از اندازه معمولا اتفاق می‌افتد.


موتور‌های براشلس چگونه کار می‌کنند؟

 


می‌توان گفت که بر خلاف موتور‌های براش، دریل پیچ گوشتی شارژی براشلس به نوعی “هوشمند” است. این ابزارها دارای بورد مدور پرینت شده ای هستند که مجهز به یکی کنترلر هوشمند یا IC می‌باشد. این IC تمام اطلاعات لازم برای به راه افتادن را به موتور منتقل می‌کند. در اینجا نیز همانند موتور‌های براش نیاز است که آهن‌رباها را از هم جدا کنیم ولی میدان‌های مغناطیسی این بار توسط IC کنترل می‌شوند. این IC به وسیله‌ی یک جز تشکیل دهنده‌ی کلیدی که تفاوت ولتاژ درون میدان مغناطیسی را به آن اطلاع می‌دهد یاری می‌شود. به این جز تشکیل دهنده سنسور نیم اثر گفته می‌شود.
این میدان مغناطیسی به‌ وسیله‌ی تمام سنسور‌های نیم اثر قرار گرفته در عقب موتور کنترل می‌شود. همچنان که میدان رتور و شفت را تغذیه می‌کند، در نهایت بدون استفاده از جاروبک، نیروی مکانیکی چرخشی تامین می‌شود.


مزیت‌های موتور‌های براشلس

اول از همه طول عمر بیشتر آنها است. از آنجایی که جاروبک وجود ندارد بنابراین اصطکاک و خراب شدن موتور نیز کمتر اتفاق خواهد افتاد. بر همین اساس چون قطعه های کمتری به کار رفته است، احتمال خرابی نیز کمتر است. جدا از طول عمر، سنسورهای نیم اثر ولتاژ را اندازه گیری می‌کنند و سرعت موتور به صورت موثرتری کنترل می‌کنند. این مسئله به این معنی است که دریل پیچ گوشتی شارژی با موتور براشلس در مجموع از عملکرد بهتری برخوردار است و طول باتری بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد و به طور کلی مصرف انرژی کمتری دارد.
کاهش اصطکاک نیز باعث می‌شود دمای یک دریل پیچ گوشتی شارژی براشلس در مقایسه با مدل براش بسیار کمتر باشد. البته این به این معنی نخواهد بود که امکان افزایش دمای بیش از اندازه‌ی آنها وجود ندارد اما در مجموع با توجه به مسئله‌ی اصطکاک و تعبیه شدن تکنولوژی‌های خنک کننده، ابزار براشلس شما قطعا دمای کمتری خواهند داشت.

معایب موتورهای براشلس

اگر مشکلی با قیمت آنها نداشته باشید معمولا مشکل دیگری وجود ندارد. اما به هر حال برای بسیاری از مصرف کنندگان قیمت عامل مهمی محسوب می‌شود و آنها را از خریدن یک دریل پیچ گوشتی شارژی براشلس منصرف می‌کند. البته قیمت بالای آن کاملا منطقی و متناسب با ساختار پیچیده‌ی آن است که نیازمند مهندسی دقیقی نیز می‌باشد. تصویر زیر به خوبی این مسئله را به نمایش می‌گذارد.
 

نتیجه گیری

در مجموع با انتخاب سخت و مهمی در هنگام خرید دریل پیچ گوشتی شارژی براش و یا براشلس طرف هستید. شاید خیلی مهم نباشد که مقیاس کاری شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد. همان طور که پیش از این نیز ذکر شد که استدلال‌های مثبت زیادی در حمایت از مزایای موتور‌های براشلس وجود دارد از جمله طول عمر زیاد و دمای کمتر هنگام کار. با این حال نگه‌داری مناسب از ابزار بسیار اهمیت دارد. روشن نگه داشتن و کار کردن مداوم بیش از اندازه با یک ابزار هرگز کار درستی نیست و یکی از شایع ترین دلایل خرابی ابزار آلات صنعتی است. با این حال موتور های براش همواره در مقایسه به انواع براشلس دمای بیشتری خواهند داشت. از طرف دیگر مسئله قیمت بالای موتورهای براشلس نیز می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای در این انتخاب باشد. وزن موتورهای براشلس نیز سنگین تر است و می‌تواند هنگام کار مداوم باعث مشکلاتی نظیر خستگی و پایین آمدن دقت کار شود. با تمام این مسائل پس نهایی این خواهد بود که شما کدام را ترجیح می‌دهید؛ دریل پیچ گوشتی شارژی براش یا براشلس؟

ابزار شارژی یا ابزار برقی؟دعوایی قدیمی و تمام نشدنی
مطلب قبلی
ابزار شارژی یا ابزار برقی؟دعوایی قدیمی و تمام نشدنی
مطلب بعدی
چگونه یک ساعت روستایی چوبی بسازیم؟
چگونه یک ساعت روستایی چوبی  بسازیم؟
منو
شماره تماس:
021-91003435